همیشه و در همه جا پر از خلاقیت !
مشاوره رایگان: 021-44 64 13 30

چاپ دیجیتال

دوشنبه, 01 اسفند 1401

 چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال چیست؟

به فرآیند تبدیل تصاویر دیجیتال به سطوح چاپی، چاپ دیجیتال می‌گویند.

این روش امکان چاپ سریع در تیراژ کم را فراهم کرده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار شما می‌گذارد.

همچنین چاپ دیجیتال دارای هزینه کمتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل افست است؛ زیرا برای چاپ افست از ابزار هزینه‌بر «زینک» استفاده می‌کنند. چاپ دیجیتال، فرآیند چاپ تصاویر مبتنی بر دیجیتال بر روی انواع بسترهای رسانه‌ای به طور مستقیم است و بر خلاف چاپ افست، نیازی به پلاک چاپی ندارد. فایل‌های دیجیتالی مانند پی‌دی‌اف یا فایل‌های نشر رومیزی را می‌توان مستقیماً به دستگاه چاپ دیجیتال ارسال کرد تا روی کاغذ، کاغذ عکس، بوم، پارچه، مواد مصنوعی، مقوا و بسترهای دیگر چاپ شود.

انواع چاپ دیجیتال ازنظر ابعاد سطح چاپ‌شونده به سه دسته تقسیم می‌شوند: 

  • چاپ دیجیتال فرمت متوسط

یعنی ۳۳*۴۸ سانتی‌متر است. چاپ دیجیتال در این ابعاد، به روش‌های لیزری (تونری)، حداکثر ابعاد کارهای چاپی این فرمت، A3+ جوهرافشان و نوری انجام می‌شود و بخش زیادی از سفارش‌های چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، عکس، لیبل چاپ را در بر می‌گیرد

چاپ دیجیتال فرمت بزرگ

تا عرض ۱۵۰ سانتی متر را شامل می‌شود و به همان روش‌های چاپ‌ فرمت متوسط انجام می‌گیرد.کاربرد این دسته در سفارش‌هایی مثل پوستر است که تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر بوده و اغلب برای مصارف فضای داخلی به کار میرود.

  • چاپ دیجیتال فرمت عریض

ابعاد چاپ در این فرمت از عرض ۱۵۰ سانتی‌متر تا عرض ۵۰۰ سانتی‌متر را شامل شده و به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مثل نور خورشید و آب مقاوم‌اند.

 

آشنایی با انواع روش‌های چاپ دیجیتالی:

 

چاپ دیجیتال به روش جوهرافشان

شیوه جوهرافشان باکیفیت‌ترین روش چاپ دیجیتال است. دستگاه‌های این شیوه از انواع پرینترهای رومیزی تا دستگاه‌هایی با ابعاد عریض ۵ متری را شامل می‌شوند.از آنجایی که چاپگرهای جوهر افشان از جوهر واقعی استفاده می‌کنند، به طور کلی می‌توانید عکس‌های رنگی زنده و با کیفیت بالایی داشته باشید. تنها عیب این روش این است که که چاپگرهای جوهرافشان به دلیل «ماهیت فرآیند چاپ جوهرافشان» به سرعت چاپگرهای لیزری، نمی‌رسند.

 

چاپ دیجیتال به روش الکتروفتوگرافی

روش الکتروفتوگرافی به دو مدل مرکب جامد پودری یا تونری و مایع یا دیجیتال مرکبی تقسیم می‌شود.

 

روش دیجیتال مرکبی

این روش که به‌جای تونر از مرکب‌های رنگی استفاده می‌کند، برای کارهای پرتیراژ مناسب است. خروجی این دستگاه‌ها کیفیت بسیار بالایی دارند ولی پیچیدگی تکنولوژی به‌کار رفته در آن‌ها باعث شده است که به گستردگی سیستم‌های تونری مورد استفاده عموم قرار نگیرند.

 

روش تونری

سیستم‌های تونری تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می‌آیند، با سرعتی بالاتر از سیستم‌های جوهرافشان ایجاد می‌کنند. هرچند این روش به‌اندازه روش جوهرافشان، دیجیتالی نشده است.

در این روش واسطه‌های آنالوگ متعددی بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به علت سرعت‌بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده است و از کارآمدترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال به‌ویژه در ابعاد متوسط به شمار می‌آید. این دستگاه‌ها در ترکیب با یک اسکنر به‌عنوان دستگاه‌های کپی یا لیزری شناخته می‌شوند.

 

فرآیند چاپ دیجیتال به چه صورت انجام می‌شود؟

در فرآیند چاپ دیجیتال برخلاف سایر روش‌ها از صفحات چاپی استفاده نمی شود؛ به همین دلیل هزینه راه اندازی آن بسیار پایین است. در فرآیند چاپ دیجیتال می‌توان برای انواع کالاها مانند کاغذ، فوم، پلاستیک و...استفاده کرد.

 

چاپ دیجیتال چه کاربردی دارد؟

کاربرد چاپ دیجیتال در چاپ صفحات در تیراژ محدود است که با سرعت بالا، چاپ صفحات انجام می‌شود. تصور اغلب مردم این است که دستگاه‌های چاپ دیجیتال می‌توانند تعداد نامحدودی تصاویر چاپ کنند اما در واقع این سیستم، فقط می‌تواند مقدار مشخصی از صفحات و تصاویر مختلف را چاپ کند.هر چند با اضافه شدن امکانات جدید به سیستم چاپ دیجیتال، محدودیت‌های قبلی نظیر چاپ در تیراژ محدود تا حدی رفع شده است.

با وجود محدودیت در این زمینه می‌توان در چاپ دیجیتال، سطوح چاپی را کاملا متفاوت با سطوح قبلی به لحاظ طراحی، شکل و ظاهر چاپ کرد و چاپ کالاها را در هر سطحی با شکل و ظاهر متفاوت انجام داد.

 

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای چاپ دیجیتال چیست؟

مزیت اصلی چاپ دیجیتال این است که فناوری آن به طور مداوم در حال پیشرفت است، هدهای چاپگر روز به روز کوچک‌تر می‌شوند و به همین دلیل کیفیت چاپ و سرعت آن بالا می‌رود. این امر چاپ دیجیتال را به یکی از سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین اشکال چاپ تبدیل می‌کند.

هزینه‌های پایین راه اندازی چاپ دیجیتال در مقایسه با سایر فرآیندهای چاپ به مزیت خوبی تبدیل شده است. شما همچنین دیگر مجبور نیستید سفارش‌های تلفیقی مانند چاپ‌های بزرگ بدهید، پس می‌توانید در هزینه‌های خود به مقدار زیادی صرفه‌جویی کنید.

مزایای چاپ دیجیتال در صنعت بسیار زیاد است. زیرا این روش ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به روش‌های قدیمی مانند چاپ افست یا فلکسوگرافی ارائه می‌دهد.

امروزه، ما انتظار داریم که محصول‌های چاپی دقیق و به‌روز باشند. مشتریان به چاپگرهایی نیاز دارند که بتوانند چاپ رنگی مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت بالا را در سریع‌ترین زمان ممکن تولید کنند.

 

با این وجود، تصمیم گیری برای اینکه کدام فرآیند به بهترین وجه برای کار شما مناسب است، همیشه آسان نیست؛ بنابراین قبل از اینکه نحوه چاپ طرح خود را انتخاب کنید، با ما در ارتباط باشید.