همیشه و در همه جا پر از خلاقیت !
مشاوره رایگان: 021-44 64 13 30

چاپ و اقتصاد

دوشنبه, 01 اسفند 1401

 چاپ و اقتصاد

صنعت چاپ جزو سه صنعت پیشرو در سطح جهان بوده و اهمیت چاپ به دلیل اشتغال زیاد و گردش مالی بالای آن است. این صنعت در ایران نیز جایگاه ویژه ای دارد و به لحاظ شاغلان در آن و گردش مالی جزو صنایع مهم کشور به شمار می رود. صنعت چاپ از 2 بخش صنعتی و فرهنگی تشکیل شده و تصور و برداشت افکار عمومی از چاپ، درج مطلب های روی کاغذ مانند روزنامه، کتاب، پوستر، نشریه و مجله است اما در جهان کنونی صنعت چاپ، تمام عرصه های زندگی بشر را در برمی گیرد. چاپ را بسیار فراتر از بخش مکتوب می دانند. تمام چاپی که روی کاغذ و به صورت نشر ایجاد می شود، کمتر از 15 درصد حجم چاپی کشور است که از این مقدار اگر روزنامه و نشریه ها کنار گذاشته شود، کتاب ها در حدود پنج درصد از حجم چاپی را تشکیل می دهند. به همین علت بخش صنعتی چاپ اهمیت زیادی دارد. در حقیقت چاپ و بسته بندی که مردم در روز با آن سروکار دارند، شامل تمام بسته بندی و چاپ های روی کالاها است. البته باید گفت، بخش صنعتی چاپ هم محتوا و معنای فرهنگی دارد. بسته بندی مناسب و جذاب یک محصول، خریدار داخلی را برای خرید کالاهای تولید داخل تشویق می کند و بدین ترتیب از خروج ارز برای واردات جلوگیری به عمل می آید و این امر افزایش صادرات و جذب مصرف کنندگان خارجی را در پی دارد. بنابراین برای رقابت با دیگر کشورها و صادر کردن کالا، باید بسته بندی ها به بهترین شکل و قیمت مناسب، انجام شود.

صنعت چاپ و اقتصاد

یکی از موانع موجود در مسیر رشد چاپ بی توجهی به این مهم به عنوان یک صنعت است. این صنعت تاکنون زیر نظر یک وزارتخانه فرهنگی قرار داشت، بنابراین همچون یک صنعت دیده نمی شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکانات و بودجه لازم را برای حمایت و نوسازی از صنعت چاپ در اختیار نداشت و فعالان این بخش به منظور نوسازی و توانمندسازی خود و دریافت وام با مانع های بسیاری همچون سپرده ضمانت، سفته، انواع ضمانت های ملکی سنگین، فرآیندهای اداری روبرو بودند اما با واگذار شدن این صنعت به وزارت صنایع، آنها می توانند با استفاده از تسهیلات در این بخش، صنعت چاپ را رونق بخشند. اهالی این صنعت تلاش های زیادی را برای سرپا نگه داشتن آن انجام دادند، اکنون وضعیت چاپخانه های صنعتی کشور به لحاظ ماشین آلات بسیار خوب است و صاحبان این حرفه می توانند نوسازی تجهیزات خود را انجام دهند و ماشین آلات هم وارد می شود اما آنها به دلیل نداشتن تسهیلات مالی با مشکل هایی روبرو هستند. فناوری ساخت ماشین آلات چاپ بسیار پیچیده است و تنها چند کشور در جهان قادر هستند تا بخش های مختلف آن را تولید کنند اما برخی از بخش های صنعتی و ماشین آلات بسته بندی در ایران نیز ساخته می شوند.

هزینه های چاپ تنها یک بخش کوچک از هزینه های تولید کتاب را تشکیل می دهد، افزایش قیمت کتاب از نوسان دستمزد، فرآیند تولید، محتوا و توزیع نشات می گیرد. اهالی صنعت چاپ برای توسعه آن می بایست خود را با استانداردهای روز جهانی هماهنگ کنند که این استانداردها بیشتر در بخش صنعتی اهمیت دارد و اگر این مهم صورت بگیرد آنها خواهند توانست از تسهیلات و تشویق های موجود در این زمینه بهره مند شوند و از گردش مالی بالای این صنعت استفاده کنند.

 

منبع:ايرنا